چاپ روی پارچه

جنس پارچه های چاپی و روش های چاپ روی پارچه

برای بسیاری افرادی که به دنبال خدمات چاپ روی پارچه هستند این مساله برایشان پیش می آید که جنس پارچه های چاپی از چیست؟ در این مقاله به بررسی دقیق جنس پارچه مورد استفاده برای چاپ تیشرت و انواع پارچه خواهیم پرداخت.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی جنس پارچه ها بپردازیم تا با دقت بیشتری نسبت به انتخاب آن اقدام نمایید.

پارچه هایی که برای چاپ استفاده می شوند دارای جنس های متفاوتی هستند و بر اساس

جنسی که برای چاپ پارچه استفاده می شود دارای انواع متفاوتی است که برای هر کدام از انواع پارچه نوع مخصوصی از چاپ استفاده می شود که بنا بر بودجه و کیفیت چاپ باید بهترین شیوه را انتخاب نمود.

بنابراین هر یک از این روش ها مزایا و معایب مخصوص به خودش را دارد که باید این مزایا و معایب را ارزیابی نموده و یکی را از آن ها را انتخاب کنید.

رایج ترین نوع پارچه که بسیار عمومیت دارد و بین مردم رایج هستند به چند دسته تقسیم می شوند : 

۱- پارچه های نخی 

۲- پارچه های پنبه ای 

۳- پارچه های پلی استر (نخ پلاستیک)

علاوه بر سه نوع پارچه ای که به آن اشاره شد پارچه های دیگری نیز وجود دارد که از ترکیب سه نوع بالا با درصد متفاوت وجود دارد که می توان آن ها را با توجه به سلیقه خود انتخاب نمایید. همچنین با تغییر درصد مواد استفاده شده در نوع پارچه کیفیت چاپ و پارچه تغییر خواهد نمود.

پارچه پلی استر

جنس پارچه هایی که در صنعت چاپ پارچه استفاده می شود عمدتا پلی استر است. بنابراین هرچه جنس مواد استفاده شده بیشتر باشد کیفیت چاپ نیز بهتر است. این نوع از پارچه معمولا مناسب برای چاپ سابلیمیشن است که در مواردی به به آن چاپ مستقیم نیز می گ.بند. در این مدل چاپ به عبارتی رنگ چاپ به خورد تیشرت می رود. در این روش چاپ طرح به گونه ای طبیعی می شود که کسی متوجه چاپی بودن پارچه نخواهد شد. معمولا بیشتر شرکت های چاپ تیشرت پیشنهاد تیشرت هایی را می دهند که دارای مواد یا به اصطلاح از جنس پلی استر باشند زیرا شما چاپ تیشرت فوری و زیبایی را خواهید داشت.

از مزیت های پارچه پلی استر می توان به چاپ سریع و زیبا شدن طرح اشاره نمود. همچنین چاپ روی پارچه پلی استر ماندگاری بالاتری به نسبت سایر پارچه ها دارد. اگر بخواهید چاپ روی تیشرت از جنس پلی استر انجام دهید هزینه شما نیز کاهش خواهد یافت.

از معایب پارچه های پلی استر می توان به عدم استفاده طولانی مدت از آن اشاره نمود. همچنین این نوع پارچه باعث تعریق خواهد شد.

پارچه پنبه ای

نوع دیگری از چاپ، استفاده از پارچه پنبه ای است که نظر لطافت و نرم جنس مناسبی دارد. همچنین این جنس پارچه مناسب برای سرما است. این نوع پارچه برای استفاده طولانی بسیار مناسب خواهد بود. اما مشکلی که ای مدل پارچه ها دارند عدم امکان چاپ به صورت مستقیم روی آن است و برای چاپ روی این گونه پارچه ها می بایست از برچسب های چاپی استفاده نمود.

چاپ روی تیشرت پنبه ای به سه روش صورت می گیرد که عبارتند از:

۱- چاپ لیبلی

۲- چاپ با دستگاه کارتر

۳- چاپ دیجیتالی

چاپ دیجیتال به نسبت دو روش دیگر هزینه بالاتری دارد ولی این روش از نظر ماندگاری دارای دوام بالاتری خواهد بود. اما چاپ با دستگاه کارتر هزینه کمتری داشته و به همان نسبت دوام آن نیز کتر خواهد بود و یکی از معایب آن تک رنگ بودن چاپ آن است. چاپ با دستگاه کارتر مانند چاپ به روش لیبلی روی یک لایه برچسب انجام می شود.

مزیت های این نوع پارچه این است که از نظر جنس پارچه بسیار مرغوب است و برای پوشیدن بلند مدت بسیار مناسب هستند و نخ پنبه برای بدن اصلا مضر نبوده و برای سلامت پوست بسیار مناسب است.

معایب این نوع پارچه این است که چاپ یا باید بصورت لیبلی باشد که ماندگاری بالایی ندارد یا باید به صورت دیجیتال باشد که بسیار گران قیمت بوده و مقرون به صرفه نیست.

تیشرت نخی

هرگاه از مردم در مورد جنس پارچه سوال بپرسیم بدون شک آن ها می گویند بهترین پارچه ها از جنس نخ هستند. این پارچه های از نظر چاپ بسیار شبیه به پارچه های پنبه ای هستند یعنی چاپ روی آن به صورت مستقیم امکان پذیر نخواهد بود. چرا که قابلیت جذب رنگ پایینی دارند. معمولا جنس این پارچه ها ترکیبی است به گونه ای که درصد کمی پلی استر در آن استفاده می شود تا خاصیت رنگ پذیری آن افزایش یابد.

در خصوص سایر پارچه ها هر چقدر نخ آن پارچه ها به نخ های گفته شده نزدیک باشد چاپ آن به آن شیوه انجام می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید